fredag 29. august 2008

EN BEGRAVELSE


Livet her i Juliaca er fylt av kontraster, kanskje spesielt for en utlending som ser livet her med andre briller!(?)

Denne uka starta med  begravelsen til Maria, hun døde på søndag; av kreft. Jeg skulle ha besøkt henne, men rakk det ikke....det var mange tanker som kvernet i hodet den dagen. -Kanskje litt bebreidelse fordi jeg ikke kom meg dit på et tidligere tidspunkt?!

Det var mange som hadde funnet veien til gravplassen denne dagen, venner av barna til Maria, familie og naboer, kirkemedlemmer......og det var mange som ville si litt om denne damen, Maria, som jeg aldri rakk å bli kjent med.

Hun hadde tydeligvis gjort inntrykk, ikke bare på familien sin, men også ute i nabolaget. Jeg spekulerte litt på hva som hadde gjort slikt inntrykk.....og fant etter å ha hørt alt som ble sagt, at det var troen hennes og en sterk personlighet og varme. Søsteren hennes sa det slik: "hun var som en mor for meg". En av svigersønnene sa, "at hadde det ikke vært for svigermor så hadde jeg sitti over flaska enda"! 

Som eneste utlending blant alle disse menneskene denne dagen hadde jeg ikke en følelse av avstand som man kanskje kunne forvente, men sorgen knyttet sammen med helt umerkelige bånd på tross av forskjellige "kulturer".

Ingen kommentarer: